História kina Torysa

V roku 1912 z iniciatívy mesta bol prestavaný starý mlyn a časť vtedajšieho gátra na elektráreň, ktorá postupne začala dodávať elektrinu do úradov, firiem a domácností majetnejších občanov. To umožnilo fanúšikovi filmového umenia Benjaminovi Krauszovi zriadiť a postupne sprevádzkovať kino. V prenajatom objekte vedľa radnice dal na prízemí odstrániť priečky, čím vznikla pomerne veľká miestnosť, v ktorej bolo 110 miest na sedenie. Premietacie plátno nahradila bielo natretá stena orámovaná čiernym rámom. Kino sa volalo Sperling.

V kine bola v drevenej kabínke jedna premietačka a počas premietania sa musela robiť prestávka, aby sa mohli vymeniť kotúče. Pred predstavením a počas prestávok  vyhrávala cigánska kapela alebo cimbal. Premietali sa nemé grotesky, predávali sladké, do farebných papierikov zabalené „sperlingove“ cukríky, v prestávkach bolo veselo. Svoju činnosť ukončilo kino v roku 1929 z bezpečnostných dôvodov.

Premietanie filmov sa následne prenieslo do kasární, kde sa premietalo až do roku 1934, kedy sa v Sabinove s veľkou slávou otvoril novovybudovaný kultúrny dom. Budova tohto prvého kultúrneho domu na východnom Slovensku bola slávnostne daná do užívania pri príležitosti osláv vzniku republiky 28. októbra 1934. Ešte v tom roku bolo v objekte zriadené kino Kultura, disponujúce dvomi premietačkami.

Po roku 1945 bolo kino premenované a nieslo už aj dnešný názov Torysa. Kino v tomto objekte fungovalo až do odovzdania modernej viacúčelovej kinosály v novovybudovanom modernom stánku kultúrneho strediska na Ulici Janka Borodáča v roku 1982.

V roku 1990 nastúpil na pozíciu vedúceho kina p. Ľubomír Pavlovský. Ako väčšine vidieckych kín na Slovensku sa ani sabinovskému kinu nepodarilo zastaviť niekoľkoročný prepad návštevnosti. Zo strany jeho zriaďovateľa došlo preto v roku 2000 k radikálnemu kroku. Od  IV. štvrťroka bol jeho hrací profil zredukovaný na 4 hracie dni (pondelok, piatok, sobota, nedeľa).

V roku 2005 kino Torysa prežilo ďalšie racionalizačné opatrenia (redukcia hracieho profilu, zníženie pracovných úväzkov), ale stále hralo. Pod situáciu sa podpísal aj zastaraný mono zvuk, ktorým nemalo kino šancu konkurovať dolby digitálnemu zvuku v domácich kinách.

Autor: Ľ. Pavlovský

 

Modernizáciu a digitalizáciu kina Torysa finančne podporil Audiovizuálny fond.

Fotogaléria